Angkor- Battambang - Phnom Penh - Killing fields - Reisverslag uit Koh Tao, Thailand van jeanenes - WaarBenJij.nu Angkor- Battambang - Phnom Penh - Killing fields - Reisverslag uit Koh Tao, Thailand van jeanenes - WaarBenJij.nu

Angkor- Battambang - Phnom Penh - Killing fields

18 September 2012 | Thailand, Koh Tao

Lieve allemaal,

Het heeft even geduurd, maar hier volgen de volgende reisverslagen. Nog niet eerder tijd gehad. De tweede dag Angkor hebben we de tempels bezocht per fiets. Dit was echt geweldig. Lekker fietsen door supermooie natuur en het was lekker rustig en mooi weer. We hebben echt heel veel tempels kunnen bezoeken. Allemaal even mooi en indrukwekkend. De volgende dag zijn we vertrokken naar Battambang. Een klein plaatsje 4 uur met de bus vanaf Siem Reap. Hier zijn we 2 nachten geweest en ook het dorpje verkend op de fiets. De mensen in Cambodja zijn super aardig en lief. Ze willen je overal bij helpen. Je merkt dat het toerisme toch nog een beetje in de kinderschoenen staat. Na Battambang zijn we naar Phnom Penh gegaan. Je merkt meteen dat je in de hoofdstad bent, want hier ziet alles er toch wat luxer uit. Het is een leuke stad met leuke restaurants! Hier hebben we de indrukwekkende Killing fields en het Tuol Sleng museum bezocht.

Even een stukje tekst en uitleg over Het Rode Khmerbewind (1975-1979)
-------------
De steden werden ontruimd en bevolking werd gedwongen te verhuizen naar het platteland, waar ze in collectieve boerderijen moest werken, 12 tot 14 uur per dag, 7 dagen per week onder een slavendrijversregime en een minimaal rantsoen. Persoonlijke eigendommen diende men meestal achter te laten. De communistische leer werd gecombineerd met een Spartaanse "back to basics"-ideologie. Steden werden door de van het platteland afkomstige Rode Khmer als "slecht" bestempeld, evenals intellectuelen van wie velen bovendien voor Lon Nols regime hadden gewerkt. Vele mensen (monniken, leerkrachten, artsen, ambtenaren, militairen, intellectuelen, ...) werden geëxecuteerd, vaak zonder enige reden of voor lichte vergrijpen. Het dragen van een bril of nette (burgerlijke) kleding, of het in bezit hebben van een (buitenlands) boek, of kennis van een vreemde taal was voldoende reden voor executie. De mensen werden in de collectieven ingedeeld in drie categorieën: de volledig gerechtigden, de aspiranten en de gedeporteerden. Volledig gerechtigden kregen uiteraard de beste behandeling en het beste voedsel en konden tot de partij toetreden. De aspiranten waren plattelandsbewoners en stedelingen die oorspronkelijk van het platteland kwamen en kregen eveneens een wat betere behandeling. De gedeporteerden vormden een restcategorie van stedelingen en intellectuelen. Zij werden het slechtst behandeld en kregen het minste te eten.
--------------

Er zijn tijdens De Rode Khmer 3 miljoen mensen omgekomen. Door uitputting, honger of ze zijn vermoord.

Het museum wat wij hebben bezocht was een gevangenis. Het ziet er nog precies zo uit. Ze ziet zelfs bloedvlekken op de grond van de martelingen en er hangen allemaal foto's van alle personen. Je krijgt er de rillingen van, maar een must om het land goed te kunnen begrijpen.

Daarna zijn we naar de Killing fields gegaan. Hiervan zijn er ongeveer 400 in Cambodja. Hier werden de gevangen naartoe gebracht en vermoord. Je krijgt hier een audiotoer in het Nederlands en je loopt letterlijk over stukken bot en kleren heen die door de regen nog steeds naar boven komen. Echt bizar. Ook staat er een boom waar tegen baby's werden doodgeslagen. Onvoorstelbaar en zoiets mag nooit meer gebeuren!

Cambodja is echt het land van de vele indrukken, heftig, emotioneel, arm en heel mooi! Ik denk dat ik nog nooit zo dichtbij de bevolking ben geweest dan tijdens deze mooie reis.

In Phnom Penh hebben we besloten om lekker te gaan relaxen op het Thaise eiland Ko Samui. Even luxe, zon, zee, strand en lekker alles goed geregeld in het land van de lach. We zijn 3 nachten op Koh Samui geweest. En we zitten nu heerlijk op het Thaise eiland Koh Tao. We hebben al lekker genorkeld, gegeten, gesunset, gedanst op het strand, cocktails gedronken en nu nog 3 dagen chillen billen en dan naar Hollanda.

Hele dikke zoen, es en ej

• 19 September 2012 - 07:54

Thijs En Nelleke:

Lieve kinders,
    Ik heb nog kippenvel en herinner me dat ik dat ook had toen Marjolein en Michiel een soortgelijk verhaal schreven, Wel geweldig om zo'n prachtige reis te maken.
    Geniet nu nog maar even van het heerlijke weer, want hier regent het alweer en de temperatuur zakt naar 15 gr. Dus wentel je nog maar even in zand, zee en zon en tot zaterdag. Als jullie zin hebben gaan we dan bij Elske en Herman koffie drinken en dan weer naar huis en naar Tranquillo

• 19 September 2012 - 12:57

HERMAN EN ELSKE:

HALLO LIEVERDS

Jullie hebben wel heel veel mooie en indrukwekkende ervaringen op jullie lensjes gekregen. Leuk hoor om weer iets van jullie te horen. Hebben natuurlijk ook weer mooie fotos gemaakt.!!Nelleke en Thijs halen jullie op en komen dan nog even koffie drinken bij ons.Vrijdag halen we de auto vast op dan kunnen jullie er gelijk mee naar huis rijden. Daarna na de iange reis even nog bij komen!!Genieten jullie nog maar lekker want hier begint de herft al met flinke buien.

• 19 September 2012 - 12:57

HERMAN EN ELSKE: