Bangkok en het mooie Angkor! - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van jeanenes - WaarBenJij.nu Bangkok en het mooie Angkor! - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van jeanenes - WaarBenJij.nu

Bangkok en het mooie Angkor!

06 September 2012 | Cambodja, Khett Siem Reab

Lieverds,

Hierbij ons 1ste reisverslag. Nog niet eerder tijd gehad om even rustig te bloggen. De eerste 2 dagen in Bangkok weinig gedaan. Lekker relaxen en uitrusten en nog een mooie tempel bezocht Wat Arun. Met de boot over de rivier. De vlucht was perfect met China Airlines. Lekker eten! In Bangkok aangekomen met de skytrain gegaan en daarna een taxi genomen naar het hotel. Erg grappig om hier na 5 jaar weer te zijn. We hebben het hotel en de eettentjes nog even bezocht. Vanuit Bangkok zijn we maandag vertrokken naar het busstation waar we de bus hebben gepakt naar Aranya Prathet, bij de grens van Cambodja. Daar werden we afgezet bij een illegaal visum kantoor waar we een duur visum konden kopen. Gelukkig goed het boekje gelezen en hier snel weer weggegaan. Het zag er erg professioneel uit. Voordat je het weet wordt je opgelicht. Dus eerst Thailand uit en daarna visum gekocht. Eenmaal in Cambodja aangekomen ben je als toerist gevangen. Je wordt met een bus naar een toeristenbusterminal gebracht waar geen bus gaat, maar waar je wel een dure taxi kan nemen. Er waren ook bij de grens geen andere toeristen. We waren echt de enige toeristen, dus toch maar een taxi gepakt naar Siem Reap. Dat was maar 2 uurtjes, dus we waren er lekker snel. Daar angekomen werden weer afgezet bij een tuk tuk mannetje die ons naar het hotel heeft gebracht. Allemaal zaakjes hi hi hi. We zitten hier in een heerlijk hotel met zwembad voor 18 dollar per nacht. Geen geld.

Siem Reap
De eerste dag lekker het stadje bekeken. Het is hier super toeristisch. De resorts vliegen met paddestoelen uit de grond. De tweede dag op mijn verjaardag hebben we het interview gedaan bij het Cambodian Woman Crisis Center. Wat een indrukwekkende dag. Eerst gingen we naar een dorpje op het platteland. Een stuk rijden vanuit Siem Reap. We hebben daar 3 meisjes bezocht van 14 die een jaar geleden verkracht zijn. In 2011. Ze hadden een huisje vlakbij school geregeld, waar ze met 5 meisjes verbleven. Dit omdat ze zover van school wonen. Op een avond kwam er een man met een bijl en heeft de 5 meisjes vastgebonden en alle 5 verkracht. Dit is natuurlijk niet te bevatten. De meisjes zagen er goed uit en we werden als een soort helden ontvangen. De huisjes zagen er wel erg arm uit. De mensen daar verbouwen daar rijst, maar door de vele overstromingen de afgelopen 2 jaar is er geen goede oogst. Na deze bezoeken zijn we gaan lunchen en hebben we daarna het opvanghuis bezocht. Dit was echt geweldig om te zien. Er worden daar nu 23 vrouwen en 22 kinderen opgevangen die slachtoffer zijn van huiselijk geweld, verkrachting of ander geweld. Door de oorlog is er veel woede en bitterheid onder de bevolking. En van gelijke rechten voor vrouwen en mannen hebben ze vaak nog geen eens gehoord. Ze worden in het opvanghuis liefdevol opgevangen en verblijven daar ongeveer 1 jaar. Voor de kinderen hadden we allemaal kleurboekjes, balonnen en snoep meegenomen. Ze waren door dolle heen. Erg leuk om te zien. We gaan nog meer speelgoed kopen en dit brengen. De vrouwen leren koken of naaien, zodat ze meer en meer op eigen benen kunnen staan. Ze hadden voor ons lekkere springrolls gemaakt. Daarna hebben we nog een bezoek gebracht aan de andere 2 meisjes. En we hebben een vrouw bezocht die met behulp van micro krediet haar eigen marktstalletje heeft gekocht en daar desserts verkoopt. Ze was mishandeld door haar man en met behulp van het Crisis Center is ze gescheiden. Zij verlene ook juridische hulp. Ze heeft nu een nieuwe man en is gelukkig. Doordat ze zelf geld verdiend heeft ze ook thuis meer te zeggen. Het gaat hier allemaal heel anders dan in Nederland. Het was een heftige dag, maar ook heel mooi en indrukwekkend om te zien met hoeveel liefde deze vrouwen geholpen worden. Ik had het voor geen goud willen missen. Ej vond het ook erg indrukwekkend. 's avonds lekker gegeten voor mijn verjaardag en vroeg naar bed door alle indrukken.

Angkor Tempels
Vandaag hebben we heerlijk met de tuk tuk de grand tour (big circuit) gedaan bij Angkor. Deze route is niet zo toeristisch. Geweldig mooie natuur en prachtige tempels. Echt genieten. Morgen gaan we nog een keer en dan doen we de toeristische tempels op de fiets. Vannochtend regende het heel hard, maar vanmiddag hadden we prachtig weer. Lekker zweten. Nu gaan we lekker eten.

We genieten volop! Iedereen super bedankt voor alle lieve verjaardagswensen! Door EJ ben ik ook verwend. We gaan een weekendje naar Marrakech voor allebei onze verjaardagen en ik heb een lonely planet gekregen van Cambodja die ik in een tempel heb laten liggen. Ik kwam er wel op tijd achter, maar hij was natuurlijk al weg. Maar snel een nieuwe kopen.

Een hele dikke zoen voor jullie lieverds!

Es en Ej

• 06 September 2012 - 15:17

M&M:

Nu kan ik je eindelijk feliciteren schoonzussie!!! Dikke zoen uit Nederland en geniet van alles.
    Liefs, M&M

• 06 September 2012 - 16:31

Marleen:

Lieve nicht en E-J,

Geniet van jullie mooie reis. Ik lees dat jullie al veel indrukwekkende momenten hebben beleefd. Wat fijn dat jullie de kindjes blij gemaakt hebben! Beleef nog vele mooie momenten. Nog van harte gefelicitaart!! knuffels je nichie Marleen

• 06 September 2012 - 16:44

Noortje:

Lieve Es&EJ,

Wat leuk om van jullie te lezen!

En wat een indrukwekkend verhaal van dat intervieuw..

Ga lekker genieten daar!

Dikke X

• 07 September 2012 - 14:31

+Herman En Elske :

Hallo Lieverds
    5 september nog wel gebeld maar dit is toch weer heel leuk om te lezen!!.Het was afgelopen zaterdag ook heel bijzonder om bij de kraam van terre des hommes op de braderie te staan in Utrecht.Een grote opbrengst wat dan ook weer naar dit project gaat . Maar nu loslaten en lekker samen gaan genieten van alle mooie beziens waardigheden.Hier is ook alles prima ook heel mooi weer voor de achterblijvers!!ha ha
    Voor jullie beiden een dikke zoen en tot de volgende mail

Liefs van Herman en Elske

• 07 September 2012 - 15:37

Manon:

Hey Es en EJ,

Wat hebben jullie al weer veel meegemaakt! Indrukwekkende dag op je verjaardag en wat lief dat jullie al die cadeautjes hebben meegenomen.
    Geniet van jullie vakantie lieverds!!

xxx Manon

• 08 September 2012 - 16:13

Kris :

Hoi schatjes,
    Mooi om jullie belevenissen te lezen..en zeker indrukwekkend
    Zeg wat jullie in het opvanghuis hebben meegemaakt.
    Wat leuk dat de kleintjes zo blij waren met jullie speelgoed!
    Lekker genieten hoor!!
    Dit weekend hier nu mooi weer, fijn!

Heel veel plezier, dikke kus en knuffel

• 09 September 2012 - 21:41

Nelleke En Thijs:

Hallo Es en EJ,
    We lezen dit nu pas omdat we vandaag uit Luxemburg terug zijn, waar we het ook heerlijk gehad hebben, prachtig weer, mooie camping. Jullie hebben al indrukwekkende momenten meegemaakt in dat crisiscentrum. Maar jullie gaan die kindjes nog een keer verwennen begrepen we. Doe maar. Maar daarna genieten van jullie verdere vakantie hoor!
    Heerlijk dat we weer van jullie gehoord hebben en goede reis verder, benieuwd naar het volgende verhaal.
    Nelleke en Thijs.