Gili Air, Komodo Veranen en big Manta's - Reisverslag uit Komodo, Indonesië van jeanenes - WaarBenJij.nu Gili Air, Komodo Veranen en big Manta's - Reisverslag uit Komodo, Indonesië van jeanenes - WaarBenJij.nu

Gili Air, Komodo Veranen en big Manta's

Door: Es

17 September 2014 | Indonesië, Komodo

Lieverds,

Eindelijk heb ik een internet cafe gevonden! Bijna aan het eind van de reis, maar dat maakt niet uit. Fijn om nu te vertellen wat voor een moois we hebben mogen zien.

Onze reis was begonnen op Lombok. Toen we daar aankwamen hadden we geen dollars voor het visa bij ons. Lekker slim, dus even snel langs de douane en pinnen met een mannetje. Toen weer terug en visa betalen. Tip neem altijd wat dollars mee. We werden op de airport in Lombok opgehaald door een mannetje via het hotel die ons naar Gili Air heeft gebracht. Daar hebben we lekker een paar dagen gelaxed en Noortje ontmoet en Bintang (biertjes) gedronken. Echt grappig dat je elkaar aan de andere kant van de wereld tegenkomt. Vanuit Gili Air zijn we vertrokken naar Denpensar (Bali) en we hebben daar het vliegtuig genomen naar Labuan Bajo in Flores. Dat was op mijn verjaardag.

Labuan Bajo, Komodo, Rinca, Pink Beach en Kanawee - Van Komodo veranen tot Manta's.

In Labuan Bajo aangekomen hadden we nog geen hotel en bijna alles zat vol. Uiteindelijk een heel luxe stekkie gevonden bij een super aardige vrouw. Hier hebben we 2 nachtjes geslapen en onze trip naar Komodo geboekt. De mensen in Flores zijn super aardig. Nog wel veel armoede en je hebt echt het idee dat je aan het eind van de wereld zit - heel ver weg van huis. Op mijn verjaardag lekker luxe uiteten geweest bij Mediterriano een italiaan. Het was heerlijk.

De volgende dag hebben we door het stadje gewandeld en op zoek gegaan naar een leuke Komodo trip. Naar bijna alles offices langsgeweest te zijn hebben we een leuke trip weten te boeken die zowel naar Rinca en Komodo gaat. We wilden graag allebei de plekken zien. Met nog 2 andere stellen uit Spanje en Tsjechië vertrokken we de volgende morgen. 2 dagen en 1 nacht op een simpel bootje :) toch best een beetje spannend na het nieuws dat er een bootje was gezonken.

Wij hadden supermooi weer. Strak blauw en lekker rustig water. Wat een mooie omgeving en wat een mooi landschap. Zo mooi dat het bijna niet echt lijkt. Turquoise water en bruine bergen. Allemaal kleine vulkaantjes. Heel droog een soort savanne. Bij het eerste eiland aangekomen Rinca gingen we al meteen de komodo veranen bewonderen. Ze lagen allemaal een beetje bij de keuken, dus dat was nog niet heel spectaculair. Later nog een vrouwtjes veraan gezien. Wat een grote beesten zeg en die tong. We hebben een hele mooie wandeling gemaakt een berg op en daar hadden we prachtig uitzicht over de omgeving. Toen weer terug de boot in. Op de boot werd er een overheerlijke lunch voor ons gemaakt met verse vis, groenten, thee en rijst. Heerlijk. Daarna zijn wij gaan snorkelen bij Pink Beach weer een heel stuk varen verder. Hier veel mooie vissen gezien. Daarna zijn we naar een baai bij Komodo gevaren waar we gingen overnachten. Dan denk je lekker rustig te slapen, maar dat zat er even niet in, want er was een ware disco op het eiland met keiharde muziek. Denk je in de middle of nowhere te zitten is er gewoon een vette party. Wij lagen voor anker, dus we konden helaas niet even gaan kijken. Nadat de muziek was gestopt dat ik rustig te kunnen gaan slapen, maar er kriebelde wat op mijn arm. Snel weggegveegt en toen zag ik een zwarte vlek op de rug van Erik Jan. Zaklamp erbij en een kakkerlak. Gatver! Gelukkig geen spin. Toen maar weer in slaap gevallen in een brakke cabin die enorm stonk naar benzine en waar er dus kakkerlakken waren. Je moet er wat voor over hebben ha ha ha ha. Back to basic.

De volgende ochtend vroeg op en naar Komodo National Park. Ook weer een hele mooie wandeling gemaakt en een aantal Komodo veranen gezien in het wild tijdens de wandeling. Super mooi en wat een indrukwekkende beesten met slijm wat hangt in hun bek. Hiermee doden ze ook hun prooi. Herten etc. Het slijm bevat zoveel gif dat hun prooi eraan overlijd. Na Komodo National Park zijn we gaan snorkelen bij Manta Point. We hadden mazzel, want er was een Manta van ongeveer 3 meter. Super gaaf om daar boven te hangen met je snorkeltje en even mee te zwemmen. Wat een coole beesten. De stroming was wel super sterk. Het was keihard terugzwemmen naar de boot met happen water, maar het was het waard. Daarna zijn we nog lekker gaan snorkelen bij een klein tropisch eilandje Kanawa, waar we Nemo hebben gezien. De oranje met witte anemoon vis. Deze zie je niet zo vaak, omdat er weinig zacht levend koraal (anemonen) zijn. Hierna weer een nachtje in het luxe hotel in Labuan Bajo en de volgende dag vliegen naar Ende. Hierover in de volgende blog meer.

Dikke zoen, es en ej

• 17 September 2014 - 16:30

Annemarie:

Dat klinkt al goed en HOP door naar volgende bericht!